Kategorie

W świecie wygnańców wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej. "Perspektywy Biograficzne" t. 2 Powiększ do pełnego rozmiaru

W świecie wygnańców wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej. "Perspektywy Biograficzne" t. 2

  • Autor : Marcin Kafar
  • ilość stron : 154
  • rok : 2014
  • oprawa : miękka
  • ISBN : 978-83-7969-075-6
  • Wydawca : Uniwersytet Łódzki

Więcej szczegółów

1 dostępny

Ostatnie egzemplarze!

29,82 zł

Obniżka!

-16%

35,50 zł

„Osią pracy jest napięcie między konwencjonalną teorią antropologiczną a przeżyciem, zwłaszcza przeżyciem granicznym choroby, śmierci i cierpienia. Marcin Kafar zdecydowanie odrzuca utrwalony sposób pisania o tych kwestiach, sprowadzający się najczęściej do rejestracji i interpretacji ‘rytuałów’ im towarzyszących, społecznych wyobrażeń czy obrazów medialnych. Ze szlachetną premedytacją stawia przed czytelnikiem ‘nagą’ prawdę przeżycia, jej banalność, marginesowość, jej wstyd i efekt poniżenia. Tej książce daleko jest do standardowej akademickiej letniości. Autor wadzi się bowiem z naszą mentalnością, z naszym najgłębszym ‘ja’, dokonując swoją pracą znaczącej transgresji etycznej.”  ....... - Prof. nadzw. dr hab. Waldemar Kuligowski (fragment recenzji)

„Wariant antropologii zaangażowanej przedstawiany w książce Marcina Kafara jest jednym z wielu, tym jednak, co go wyróżnia - choć zapewne czyni jednocześnie podobnym do ujęć niektórych innych zaangażowanych antropologów - jest ostentacyjne, bo mające charakter programowego manifestu, zanurzenie zaangażowania w żywiole autobiograficznym. (...) W książce Marcina Kafara trzy postawy jego autobiograficznego ‘ja’ wybrzmiewają wspólnie. Antropologiczny lógos odnajduje w postawie świadectwa argumentacyjną siłę opisu zdarzeń i stawia na ‘wymowę faktów’. Antropologiczny ethos lokuje się w postawie wyznania, by odpowiednio ukształtowany w swej słownej formie badawczy raport mógł stać się - ujawniającą doświadczenia i przeżycia - przekonującą antyfikcją. Antropologiczny pathos przybiera postawę wyzwania, a czyni to, etycznie umocowany, dla poruszenia innych antropologów jako badaczy - i ludzi.

Wszystkie trzy postawy zgodnie wyrażają jego zaangażowanie i jego obecność: w badanym świecie, w tekście, który o tym świecie stworzył i w antropologicznej wspólnocie, do której tekst ten - z nadzieją na przyjęcie - kieruje. Poprzez nie właśnie rys autobiograficzny kształtuje uprawianą przez Marcina Kafara antropologię.” ........ - Prof. nadzw. dr hab. Andrzej Paweł Wejland (fragment tekstu wprowadzającego pt. Zaangażowanie i autobiografia)